Medewerker ICT

Medewerker ICT

38. Solliciteren

Situatie

Je werkt bij de storingsdienst van ICT-servicebureau Serve-IT als medewerker ICT. De klanten van het bedrijf hebben een standaard-SLA. De klanten zijn verspreid over heel Nederland. Vandaag belt de heer Kamp, een klant uit Doorn. Hij vertelt dat zijn dvd-speler niet reageert. Het is jouw taak om naar de klant te gaan en het probleem op te lossen. Als hulpmiddel gebruik je daarvoor het stroomschema cd-dvd. Natuurlijk moet je de storing registreren in TopDesk en controleer je of de storing onder de SLA (zie bijlage) valt.

Garagebedrijf Classic Cars uit Everdingen heeft een storing in het netwerk. Er is geen verbinding mogelijk, dus er komt geen mail binnen en er kan niet worden gereageerd op meldingen die klanten via hun website doen. Bijkomend probleem is dat de telefonie van het bedrijf via VOIP gaat, dus ook telefonisch zijn ze niet bereikbaar. Controleer in de SLA wat jij hieraan moet, kunt en mag doen.

Je hebt een nieuwe collega die ingewerkt moet worden. Hij weet niet wat een ‘SLA’ is en hoe een stroomschema werkt. Je chef heeft je gevraagd om dat uit te leggen aan je nieuwe collega. Controleer na afloop of je collega alles goed begrepen heeft.

Je doet dit werk nu al een half jaar en je begint er genoeg van te krijgen om heel Nederland door te rijden en vaak pas ’s avonds laat thuis te komen. Je wilt eigenlijk op zoek naar een andere baan, maar je weet niet precies hoe het zit met je opzegtermijn. Je hebt een ‘contract voor bepaalde tijd’ (een tijdelijk contract van een jaar) en je wilt weten of je dan ook een opzegtermijn hebt. Dat zoek je in de cao voor de dienstensector op, want daaronder valt de ICT-branche (CAO ICK). In die cao zie je nog veel meer staan waar je iets aan hebt als je wilt weten wat je rechten zijn.

Ondertussen bekijk je al wel enige tijd vacatures. Je hebt een vacature gevonden waar je op wilt solliciteren. Je schrijft een goede sollicitatiebrief waarin je aangeeft dat je interesse hebt in de baan. Je hoopt dat je weet wat je opzegtermijn is vóór je eventueel wordt uitgenodigd voor een gesprek over je nieuwe baan. Voor het geval je niet uitgenodigd wordt, zoek je vast uit waar de dichtstbijzijnde vestiging van het UWV is. Maak een routebeschrijving naar die vestiging.

Informatie zoeken

Je zoekt informatie over je opzegtermijn bij een contract voor bepaalde tijd. Ook zoek je uit welke hoofdonderwerpen er nog meer in een cao staan. Je moet kunnen uitleggen wat een SLA is en hoe een stroomschema werkt. Ook ga je op zoek naar een vacature waarop je zou kunnen solliciteren.

Realisatie

Je zet de gemelde storing in TopDesk. Vervolgens neem je het stroomschema CD-DVD (zie het boek Gebruikersondersteuning) en los je het probleem van de heer Kamp op als die onder de SLA van de heer Kamp valt. Uiteraard let je erop dat je veilig werkt.

Ook voor garagebedrijf Classic Cars zet je de juiste acties in gang.

Je legt je nieuwe collega uit wat een SLA is en hoe een stroomschema gelezen moet worden. Controleer of hij je goed begrepen heeft.

Je schrijft een goede sollicitatiebrief voor je mogelijke nieuwe baan. Je maakt een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde vestiging van het UWV.

Opleveren

Aan het eind van deze Praktijkopdracht lever je het onderstaande op:

  • Informatie over de opzegtermijn bij een contract voor bepaalde tijd
  • Informatie over de hoofdonderwerpen in een cao
  • Informatie over een SLA
  • Informatie over stroomschema’s.
  • Een vacature waarop je kunt solliciteren
  • Een melding in TopDesk
  • Een met behulp van het stroomschema verholpen dvd-probleem
  • Een oplossing voor het netwerkprobleem van Classic Cars
  • Een uitleg aan je nieuwe collega over een SLA en een stroomschema
  • Een bewijs dat je collega je goed begrepen heeft
  • Een goede sollicitatiebrief
  • Een bijgehouden logboek
  • Een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde vestiging van het UWV

Bijlage