Medewerker ICT

Medewerker ICT

36. Storingen

Situatie

Je werkt als medewerker ICT bij NetSol, een bedrijf dat netwerken aanlegt voor internationale klanten. In het bedrijf is een virusuitbraak. Verschillende collega’s hebben er last van, zoals de boekhouder, de ICT-beheerder, de verkoper en de secretaresse. Zij hebben allemaal hun computer dringend nodig om diverse redenen.

Vermoedelijk heeft het virus op een aantal machines de anti-virussoftware misleid, zodat het virus niet herkend werd. Je zult nieuwe anti-virussoftware moeten installeren om het virus op te sporen en te vernietigen. Het is jouw opdracht om uit te zoeken welk programma je gaat gebruiken.

Je chef heeft ook een probleem met zijn computer. Zijn laptop schakelt zichzelf uit na een half uur. Waarschijnlijk zit het probleem in het BIOS. Een andere mogelijkheid is dat een onderdeel niet goed werkt en te warm wordt, waardoor de machine zichzelf uitschakelt. Om dat te controleren maak je gebruik van Apparaatbeheer in Windows. Hij heeft zijn laptop niet direct nodig, want hij kan op zijn desktop werken. Ook heeft hij geen afspraken waarbij hij zijn laptop nodig heeft. Toch vindt je chef dat hij eerst geholpen moet worden, omdat hij de chef is.

Een klant uit Zweden heeft gebeld. De tablets en laptops van zijn bedrijf kunnen geen verbinding maken met het netwerk dat jullie vorige week hebben aangelegd. Omdat er niemand aanwezig was, heeft hij het antwoordapparaat ingesproken.

Informatie zoeken

Je moet nu informatie gaan zoeken over virussen en anti-virussoftware. Ook moet je uitzoeken welke BIOS-instelling het probleem met de laptop kan veroorzaken. Daarvoor moet je natuurlijk de mogelijkheden van het BIOS onderzocht hebben. Verder moet je uitzoeken hoe Apparaatbeheer je kan helpen bij het bepalen van een probleem. Je moet bepalen of je eerst je chef helpt of eerst de andere collega’s. Daarvoor moet je weten of het terecht is dat je chef eerst geholpen wil worden omdat hij de chef is. Natuurlijk moet je een melding in TopDesk zetten.

Realisatie

Je installeert de volgens jou beste anti-virussoftware. Je configureert de software zo dat alle opties zoveel mogelijk benut worden. Dan probeer je te achterhalen of er een virus op de machine zit of niet. Als er een virus gevonden wordt, probeer je dat te verwijderen.

Bij de machine van je chef onderzoek je welke BIOS-instelling het probleem kan veroorzaken. Je stelt dat onderdeel zo in dat het probleem verholpen is. Ook controleer je of er in Apparaatbeheer foutmeldingen zijn en hoe je die eventueel kunt oplossen.

Als je het probleem niet zelf kunt of mag oplossen, dan meld je dat aan je leidinggevende.

De volgorde van je werkzaamheden wordt bepaald door de prioriteiten die je gesteld hebt. Als je chef terecht eerst geholpen wilde worden, dan doe je dat werk eerst. Als het niet terecht is, dan bepaal je zelf wat je eerst doet.

Je luistert naar de boodschap van de klant uit Zweden. Als antwoord stuur je hem een Engelstalige brief met daarbij een stap-voor-stap-uitleg van de oplossing van zijn probleem.

Opleveren

Aan het eind van deze Praktijkopdracht lever je het onderstaande op:

  • Meldingen in TopDesk
  • Informatie over virussen en anti-virussoftware
  • Informatie over BIOS-instellingen
  • Informatie over Apparaatbeheer
  • Informatie over rollen en macht
  • Geïnstalleerde anti-virussoftware
  • Een virusvrije machine
  • Een prioriteitsbepaling van je werkzaamheden
  • Een Engelse brief met een stap-voor-stap-uitleg