Medewerker beheer ICT

Medewerker beheer ICT

32. Ontwikkelingen

Situatie

Je werkt als medewerker ICT bij Floral Art, een groothandel in zijden bloemen. Er werken 48 mensen in het bedrijf. Je chef, Gerard van Asten, heeft gehoord over allerlei nieuwe ontwikkelingen in de ICT en wil nu weten wat voor het bedrijf bruikbaar zou zijn. Hij wil weten wat de mogelijkheden zijn voor drones, bitcoins, QR-codes, zelfrijdende auto’s, glasvezelbekabeling, elektronisch betalen, tablets en smartphones. Verder wil hij van jou weten welke nieuwe ontwikkelingen nog meer interessant kunnen zijn. Hij weet niet heel veel van ICT en denkt dat jij misschien nieuwe dingen kent waar hij nog nooit van gehoord heeft.

Binnenkort is er een vergadering waar jij een toelichting moet geven over al deze onderwerpen. Vóór de vergadering moet je de informatie rondsturen aan alle deelnemers, zodat iedereen voorbereid aan de vergadering kan beginnen. Maak in die informatie duidelijk welk voordeel de ontwikkeling oplevert, hoe het gebruikt zou kunnen worden, wat de risico’s zijn voor het bedrijf, welke investeringen gedaan moeten worden, of er trainingen voor nodig zijn en adviseer over het al of niet inzetten binnen het bedrijf. Zorg dat de informatie gestructureerd en helder wordt gepresenteerd.

Toen je vanochtend op je werk kwam, bleek dat een Engelse klant, mr. Smith, een vraag had ingesproken op de voicemail van de Servicedesk. De klant is telefonisch niet bereikbaar, dus hij heeft je gevraagd om je antwoord per e-mail te versturen, natuurlijk in het Engels. Uiteraard is dat een keurige zakelijke e-mail. Natuurlijk controleer je of het probleem hiermee is opgelost en of de gebruiker tevreden is.

De beide verzoeken moeten natuurlijk worden vastgelegd in Topdesk.

Informatie zoeken

Bij deze stap moet je informatie zoeken over drones. Wat is het precies? Kan het bedrijf ze gebruiken? Wat is ervoor nodig? Wat zijn de kosten? Wat zijn de voordelen voor het bedrijf? Moet het bedrijf nu overstappen of kunnen ze nog enige jaren wachten? Is er speciale kennis voor nodig of kan iedereen drones direct gebruiken? Dit soort vragen en misschien nog andere moet je kunnen beantwoorden. Ook over bitcoins, QR-codes, zelfrijdende auto’s, glasvezelbekabeling, elektronisch betalen, tablets en smartphones moet je dit soort vragen stellen en beantwoorden. Verder zoek je informatie over andere nieuwe ontwikkelingen waar het bedrijf misschien iets aan heeft. Je kunt denken aan software (de nieuwste Windows-versie, Linux, Office-pakket of andere software) of hardware.

Realisatie

De informatie voor je chef zet je overzichtelijk op papier. Per onderdeel geef je een advies over het wel of niet invoeren. Daarvoor geef je natuurlijk ook argumenten.

Dit stuk zal op de vergadering besproken worden. Daar worden ook vragen gesteld over je adviezen. Dan moet je je adviezen kunnen verdedigen. Als je de vragen niet duidelijk genoeg kunt beantwoorden, zul je in de volgende vergadering terug moeten komen met de juiste antwoorden. Natuurlijk weet je ook hoe zo’n vergadering in zijn werk gaat.

Je moet een Engelse e-mail sturen aan mr. Smith waarin je antwoord geeft op zijn vraag. Controleer of hij tevreden is met je reactie.

Opleveren

Aan het eind van deze Praktijkopdracht lever je het onderstaande op:

  • Overzichtelijke en geordende informatie over nieuwe ontwikkelingen
  • Een e-mail aan mr. Smith
  • Deelname aan een vergadering waar je je advies verdedigt
  • Informatie over drones
  • Informatie over bitcoins
  • Informatie over QR-codes
  • Informatie over zelfrijdende auto’s
  • Informatie over glasvezelbekabeling
  • Informatie over elektronisch betalen
  • Informatie over tablets
  • Informatie over smartphones
  • Informatie over (een) andere nieuwe ontwikkeling(en)
  • Een antwoord per mail op de vraag van mr. Smith
  • Registratie van de meldingen in TopDesk